Testa din hemsida

Hur bra optimerad är din hemsida?

På Internet finns det många bra och användbara SEO-verktyg man kan använda för att ta reda på hur pass bra en hemsida redan är optimerad mot sökmotorerna. Vissa resultat bör man ta med en nypa salt (det är ju ändå en maskin som sammanställt resultatet och inte en människa). Ofta är de också på engelska och utgår från hemsidor skriva på engelska. Det kan dock ge en fingervisning om vad som behöver förbättras.

Vad speglar din hemsida för sökord idag?

Det första du bör kontrollera är vilka sökord som bäst beskriver din hemsida i nuläget. Det kan du göra med hjälp av detta seo-verktyg. Det är dessa ord som du använder oftast på hemsidan i dagsläget. Stämmer det överens med de sökord du vill synas på?

Vilka sökord använder besökarna?

För att ta reda på vilka sökord dina besökare och presumtiva kunder använder är Google Analytics ett ovärderligt verktyg. Om du är osäker på om hemsidan är ansluten till Analytics kan du lätt kontrollera detta. Högerklicka på hemsidan och välj ”Visa sidkälla”. Tryck Ctrl + F för att söka. Sök efter ”Google-analytics”.  Om du hittar ett resultat finns det installerat på sidan. Logga in på Google Analytics och kontrollera vilka sökord din hemsida visas under. Vilka kan du förbättra placeringen på?

Vilka sökord kan du ha missat?

Det vanligaste misstaget är att man inriktar sig på alldeles för breda och stora sökord. Tänk dig in i besökarens situation. Försök att tänka bort alla fack-uttryck och komplicerade termer. Hur söker dina kunder i Google? Ett tips är att kontrollera konkurrenters hemsidor för att se vilka sökord de valt att satsa på. För att ta reda på om ett sökord är ”brett” eller inte söker du i Google på ordet. Precis under sökrutan kan du se hur många resultat du får per sökord. Det bör inte vara flera miljoner, men inte heller för få resultat.

När du har hittat dina relevanta sökord

När du nu har konstaterat vilka sökord du vill synas på i Google kan du testa vilket resultat din hemsida får i de olika SEO-verktygen.

  • Kontrollera om dina meta-taggar är optimerade och relevanta mot sökorden i fråga med hjälp av detta verktyg.
  • Kontrollera hur snabbt din hemsida laddas här.
  • Kontrollera hur många inkommande länkar en hemsida har genom detta verktyg (gratis går det bara att göra 3 sökningar per dag).

Är du inte nöjd med resultatet? Kontakta SEO-Trend så hjälper jag dig att få bättre resultat.

FacebookTwitterGoogle+LinkedInDela