Marknadsföring i sociala medier

Sociala medier är ett populärt begrepp och innefattar bloggar, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ … Listan fylls hela tiden på med nya kanaler. Som företagare kan man bli en aning stressad av alla dessa kanaler. Hur ska man ha tid att hänga med i det senaste? Mitt tips är att välja ut det som passar just din bransch. Om du är osäker kan du testa dig fram. Lägg krutet på den/de sociala medier som du tror ger dig mest i längden.

Facebook: Skapa en företagssida och fyll den med innehåll. Marknadsför sidan genom Facebook-annonser eller sponsrade inlägg. Du väljer målgrupp efter kön, intresse mm. Då kan budgeten vara ganska liten men fortfarande ge resultat. Utgå ifrån vad du vill uppnå. Fler ”likes” eller något annat.

Twitter: Följ så många du kan inom ditt område. Tänk på var dina kunder kan hålla till. Uppdatera ofta och glöm inte att skicka en länk till hemsidan då och då.

Bloggar: Blogga i egen blogg eller använd dig av andra bloggare som marknadsför dina tjänster/produkter. Interagera med andra och bjud på dig själv. Se till att ha en struktur och ett mål med bloggandet.

Instagram: Om du säljer varor som gör sig bra på bild är detta en bra kanal. Tagga bilderna rätt så att de hittas av andra användare.

Låt alla dina sociala kanaler samspela. Koppla bloggen till Facebook och Twitter och detsamma med Facebook och Instagram. Det spar tid och gör att du syns ännu mer.

Om du känner dig osäker på sociala medier är det bara att kontakta SEO-Trend så hjälper vi dig!

FacebookTwitterGoogle+LinkedInDela

Lämna en kommentar